Home
Zoeken Menu

De campagne Verantwoord Frituren

Bij deelnemers van de campagne Verantwoord Frituren worden de frites en snacks gebakken in vloeibaar frituurvet. Hiermee laten de deelnemers zien dat ze gezondheid en kwaliteit belangrijk vinden. Vloeibaar frituurvet en –olie worden gemaakt van plantaardige oliën en is rijk aan onverzadigde vetzuren. Hoe meer onverzadigde vetzuren een frituurproduct bevat, hoe vloeibaarder het product en hoe gezonder de samenstelling.

Onverzadigde vetzuren verlagen het cholesterolgehalte in vergelijking tot verzadigde vetzuren. Een laag LDL-cholesterol, vermindert het risico op hart- en vaatziekten.

Cafetaria’s die Verantwoord Frituren bakken niet alléén in vloeibaar frituurvet, maar houden zich ook aan de ‘Spelregels Verantwoord Frituren‘. De professionele cafetariaondernemer let goed op de baktemperatuur en -tijd tijdens het bakken en ververst op tijd het vet. Dit zorgt voor krokante en goudgele frites. Klik hier om te kijken of jouw favoriete cafetaria ook deelneemt.

Deelnemers van de campagne zijn herkenbaar doordat ze bovenstaande sticker op deur of raam hebben geplakt. 
Verder herken je ze aan een gevelschildje.

Verantwoord Frituren is een initiatief van  MVO – de ketenorganisatie voor oliën en vetten en Koninklijke Horeca Nederland. MVO voert sinds 2004 campagne voor een verantwoord gebruik van frituurvet en -olie in de horeca. Inmiddels bestaat ruim 87% van het gebruikte frituurvet in de horeca uit de vloeibare variant.

Klik hier voor meer informatie over de campagne.
Verantwoord Frituren vind je ook op FacebookInstagram en Twitter

 

Deel deze pagina: