Home
Zoeken Menu

KOKEN EN BAKKEN MET OLIE

Olie en vloeibare margarine zijn een gezonde en plantaardige vervanger van boter. Met deze tips en tricks worden je gerechten nóg gezonder, lekkerder en aantrekkelijker om te zien.
  • Voeg een scheutje olie of vloeibare margarine toe aan je aardappelpuree voor een mooie glans en een fluwelen smaak.
  • Besprenkel grof gesneden groente (bijvoorbeeld courgette, tomaat, aubergine, champignons) met olie. Zorg dat de olie goed verdeeld is, en bak of gril de groente in de oven.
  • Maak op deze manier ook aardappeltje uit de oven met bijvoorbeeld rozemarijn of knoflook.
  • Voeg olie toe aan marinades voor meer smaak. Olie neemt de smaak aan van andere ingrediënten en de smaak van de marinade wordt zo beter verdeeld over het vlees of de vis.
  • Door vis na het pocheren met een klein beetje olie te besprenkelen gaat hij mooi glanzen en krijgt hij een sappige uitstraling.
  • Extra vierge olijfolie is heerlijk in dressings, maar je kunt ook prima milde olijfolie, zonnebloemolie, koolzaadolie, sojaolie of maiskiemolie gebruiken. Deze zijn neutraler van smaak, waardoor de andere ingrediënten meer naar voren komen. Laat dressings altijd even intrekken voor een meer intense smaak.
  • Creëer je eigen homemade mayonaise, aioli of BBQ-saus.   
  • Doe een scheutje olie of vloeibare margarine door je beslag voor een omelet, tortilla of pannenkoeken. Dit geeft een meer intense smaak en je gerecht plakt minder snel aan de pan vast.
  • Met olie of vloeibare margarine kun je heel goed cakes, brownies en taarten bakken. Olie en vloeibare margarine zijn een gezonde en plantaardige vervanger van boter.

Deel deze pagina:

Bekijk ook eens:

recept

3 gezonde groentespreads met olijfolie

Maak zelf je groentespreads voor bij de borrel of op je boterham. Boordevol groenten en lekker smeuïg door het gebruik van olijfolie. Met een andere plantaardige olie lukken de recepten ook.

Recept

Koffietaart met walnoten

Toegegeven, het is een caloriebom, maar als je iets te vieren hebt gaat er niets boven een zelfgemaakte taart. Wij maakten ‘m met zachte vetten. Net zo lekker als het origineel van Jamie Oliver, maar gezonder.

recept

Spinaziemuffins voor ontbijt of lunch

Eiermuffins met spinazie en tomaat zijn heerlijk als ontbijtgerecht of bij de lunch. Ze zijn erg makkelijk te maken en met verse groenten en vloeibare margarine is het ook nog gezond!