21 september 2016

WNF publiceert vierde internationale Palmolie Scorecard

"Tweederde onderzochte bedrijven goed op weg" volgens WNF. Nederlandse voedingsmiddelenfabrikanten en supermarktketens gaan internationaal aan kop bij het inkopen en gebruik van duurzame palmolie.

Voor de Palmolie Scorecard die WNF vandaag internationaal lanceert zijn wereldwijd 137 grote voedingsmiddelenfabrikanten, supermarktketens, cateraars en fastfoodketens gevraagd naar hun inkoop en gebruik van duurzame palmolie. De 2016 scorecard is de vierde internationale Palmolie Scorecard die WNF publiceert. Vergeleken met de vorige editie uit 2015 hebben de meeste bedrijven vooruitgang geboekt volgens WNF.

 

In Nederland behoren FrieslandCampina, Unilever en Ahold (inmiddels Ahold Delhaize) tot de koplopers. Door hun omvang tonen zij aan dat kleine én grote bedrijven kunnen kiezen voor duurzame palmolie. Ook hoog op de ranglijst staan supermarktketen Jumbo en voedingsmiddelenfabrikanten FarmFrites, Royal Smilde, Aviko en Remia en leverancier van bakkerijgrondstoffen Zeelandia. 

"Veel Nederlandse bedrijven laten zien dat zij hun ogen niet sluiten voor de verwoesting van regenwoud door palmolieteelt", zegt Sandra Mulder, palmolie-expert bij WNF. "Zij komen hun beloftes na om in 2015 100 procent duurzame palmolie in te kopen. Dat is een belangrijke eerste stap. Maar we zijn er nog lang niet. 

 

Een aantal van de bovengenoemde bedrijven zijn lid van MVO en hebben de afgelopen jaren gewerkt aan de verduurzaming van de palmolieketen. Samen met bedrijven uit andere sectoren hebben zij er binnen de Task Force Duurzame Palmolie voor gezorgd dat sinds 2015 alle palmolie voor de Nederlandse markt duurzaam gecertificeerd is. Deze partijen blijven werken aan de verduurzaming van de palmolieketen in de Dutch Alliance for Sustainable Palm Oil (DASPO).

 

Voor meer informatie en de scorecard klik hier.

 

Laatst gewijzigd: 21 september 2016