Aan de voedingsmiddelenindustrie verkoopt het bedrijf biologische ingrediënten en adviseert over het industrieel gebruik ervan. Daarnaast levert DO-IT consumentenproducten, waaronder de consumentenmerken ‘la BIO IDEA’ en ‘Amaizin’. Deze biologische producten hebben hernieuwbare en composteerbare verpakkingen, passend bij de filosofie van de onderneming: een bijdrage leveren aan een duurzame wereld.
Kwaliteit
Niet alleen de producten zijn van hoge kwaliteit, ook streeft DO-IT naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven van de lokale bevolking en het behoud van de aarde voor toekomstige generaties. Oprichter en directeur Poppe Braam: “DO-IT is van mening dat we kunnen bijdragen aan een duurzame wereld door middel van biologische landbouw en handel in biologische voedselingrediënten en klantmerken. We streven naar gecertificeerde biologische producten van topkwaliteit en hebben langetermijnrelaties met leveranciers en klanten.”
Biologische oliën en vetten
DO-IT is een specialist in biologische oliën en vetten die in diverse toepassingen gebruikt worden in de voedingsmiddelenindustrie en door de consument. Er is Europese zonnebloemolie en olijfolie in verschillende soorten beschikbaar, afhankelijk van de toepassing. Kokosolie is een olie met een hoog percentage aan verzadigde vetzuren, geschikt voor industrie en consument. Biologische palmolie heeft zijn oorsprong in Zuid-Amerika, Colombia of Ecuador, van bestaande plantages en altijd RSPO-IP gecertificeerd. De palmolie is een stabiele olie en wordt hoofdzakelijk in Nederland verwerkt, onder andere tot margarine voor bakkers en andere levensmiddelen. Er is ook een margarine van diverse andere plantaardige vetten. Speciale oliën zoals sesamolie worden ook allemaal in biologische kwaliteit geleverd.
Projecten
Poppe Braam: “Onze holistische aanpak wordt niet alleen toegepast op de biologische landbouw, maar ook op het welzijn van de boeren in zowel sociale als economische zin. Onze projecten in Brazilië, Bolivia, Paraguay, China, India en Thailand zijn gebaseerd op onze langetermijnvisie”. Samen met Fair Trade IBD werkt DO-IT aan diverse duurzaamheidsprojecten om deze filosofie te ondersteunen. “We onderschrijven de criteria van Fair Trade IBD van harte en dragen op die manier bij aan betere levensomstandigheden in de regio’s waar onze producten vandaan komen”.
Breed assortiment
DO-IT is gevestigd in Barneveld. De meer dan 65 medewerkers zijn zeer betrokken bij de onderneming, de filosofie van het bedrijf en de ruim 150 verschillende producten en meer dan 800 biologische voedselingrediënten die het bedrijf verhandelt. DO-IT richt zich op de voedingsmiddelenindustrie, de foodservice (restaurants en kantines), distributeurs en consumenten. De belangrijkste groepen zijn soja (15%), merkproducten (13%), suiker (10%) en oliën en vetten (10%). Meer informatie vindt u op de website.