Kenniscentrum

Elke dag gebruiken we, vaak zonder dat we er bij stil staan, producten waarin plantaardige oliën of dierlijke oliën en vetten zijn verwerkt. Oliën en vetten hebben een belangrijke rol in ons dagelijks leven.

Onze informatiematerialen voor gezondheidsprofessionals (voorheen Vette Feiten) kun je hier downloaden of bestellen.

Kenniscentrum
Aandeel duurzame palmolie 90 procent
Duurzaam

Aandeel duurzame palmolie 90 procent

In 2020 was 90% van de in Nederland verwerkte palmolie in de voedingsmiddelenindustrie voor de binnen- en buitenlandse markt gecertificeerd duurzaam (RSPO). Dit blijkt uit het monitoringsrapport van de ‘Dutch Alliance for Sustainable Palm Oil’ (DASPO).

Filmpje over margarine
Gezond

Filmpje over margarine

Brood, daar zit wat op: margarine! Het hoort er dagelijks bij. Maar waar wordt margarine eigenlijk van gemaakt? Dat wordt uitgelegd in een nieuw filmpje van MVO gemaakt voor Smaakmissies van het Voedsel Educatie Platform. Ook wordt uitgelegd waarom margarine, oliën en vetten belangrijk zijn voor je gezondheid. En je leert zelf margarine maken!

Biodiesel levert bijdrage aan klimaatdoelen
Duurzaam

Biodiesel levert bijdrage aan klimaatdoelen

Een van de oorzaken van klimaatverandering is het verbranden van fossiele brandstoffen. Om de opwarming van de aarde te stoppen, moeten we dus kiezen voor alternatieven. Biodiesel is op dit moment de enige brandstof die fossielvrij, hernieuwbaar én in voldoende mate beschikbaar is. Bovendien is het relatief goedkoop te produceren.

Oliebollen: een traditionele lekkernij
Recepten

Oliebollen: een traditionele lekkernij

Al eeuwen is het eten van oliebollen een typisch Nederlandse traditie. De eerste oliekoeken werden gegeten door de Batavieren en de Friezen in het begin van onze jaartelling. Omdat het deeg in een klein bodempje olie gebakken werd, kreeg je platte oliekoeken in plaats van oliebollen. Nadat er in de zeventiende eeuw meer olie beschikbaar kwam en frituren mogelijk werd, kreeg de oliekoek zijn bolle vorm.

Vitamine D voor meer dan gezonde botten en weerstand?
Gezondheidsprofessionals

Vitamine D voor meer dan gezonde botten en weerstand?

Voldoende vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden en een goede weerstand. Maar vitamine D is steeds vaker onderwerp van onderzoek naar andere aspecten. Eerder schreven we al over vitamine D en COVID-19. Een aantal nieuwe publicaties kijkt verder, onder andere naar de rol van vitamine D bij de overleving van dikkedarmkanker en op de mentale gezondheid. En hoe effectief is vitamine D-fortificatie?

Informatiematerialen voortaan online beschikbaar via het Kenniscentrum van MVO
Gezondheidsprofessionals

Informatiematerialen voortaan online beschikbaar via het Kenniscentrum van MVO

De informatie voor gezondheidsprofessionals die voorheen te vinden was op www.vettefeiten.nl is verhuisd naar het publieke deel van de vernieuwde MVO-website. In het onderdeel Kenniscentrum vindt u informatie over vetten in een gezonde voeding. De Ter Perse en de MVO voorlichtingsmaterialen zijn beschikbaar in het onderdeel ‘Gezondheidsprofessionals’. Ons e-mailadres voeding@mvo.nl is hetzelfde gebleven.

Medicinale kracht van voeding lijkt op werking van geneesmiddelen
Gezondheidsprofessionals

Medicinale kracht van voeding lijkt op werking van geneesmiddelen

‘Laat uw voedsel uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding’. Dit standpunt is natuurlijk niet nieuw; sterker nog, het is het advies van Hippocrates bijna 2500 jaar geleden. Nieuw onderzoek maakt deze uitspraak echter relevanter dan ooit en laat zien dat voedingsstoffen een verrassend vergelijkbare werking kunnen hebben als geneesmiddelen. Volgens de onderzoekers kan dit inzicht leiden tot specifieke diëten die op maat zijn gemaakt om bepaalde aandoeningen tegen te gaan.

Leidt een hoog-vet voedingspatroon tot het ontstaan van diabetes en overgewicht?
Gezondheidsprofessionals

Leidt een hoog-vet voedingspatroon tot het ontstaan van diabetes en overgewicht?

Een van de klassieke methodes in de voedingswetenschap is het onderzoeken van een geïsoleerd nutriënt of voedingsmiddel, zoals bijvoorbeeld vitamine D of olijfolie. Echter, in de praktijk worden voedingsmiddelen en nutriënten geclusterd gegeten, en is het waardevol te kijken naar het effect van voedingspatronen. Deze studie laat zien dat een voedingspatroon hoog in totaal vet en in groenten, niet gerelateerd is aan overgewicht.

MVO Themamiddag keuzelogo’s voor voeding
Gezondheidsprofessionals

MVO Themamiddag keuzelogo’s voor voeding

In één oogopslag zien hoe gezond en duurzaam een product is, door een symbool op de voorkant van de verpakking (front-of-pack, FOP). Dat kan de meerwaarde van keuzelogo’s voor voeding zijn. Maar dan gelden er wel een aantal voorwaarden. MVO organiseerde op 5 oktober 2021 een themamiddag over dit onderwerp. De middag werd geleid door Annet Roodenburg (HAS Hogeschool).

Meer bewijs voor positieve effecten van alfa-linoleenzuur
Gezondheidsprofessionals

Meer bewijs voor positieve effecten van alfa-linoleenzuur

Bij omega 3-vetzuren denken velen aan de visvetzuren EPA en DHA. Echter, ook het meervoudig onverzadigde vetzuur alfa-linoleenzuur (ALA) is een omega 3- vetzuur. Omdat het lichaam dit vetzuur niet zelf aanmaakt, moeten we het via ons dieet binnenkrijgen en wordt het ook wel een essentieel vetzuur genoemd. Het bewijs voor een beschermend effect van ALA was vaak indirect - via de positieve effecten van meervoudig onverzadigde vetzuren als totaal -, maar een recente meta-analyse levert een meer direct bewijs.

Zelf margarine maken
Recepten

Zelf margarine maken

Margarine wordt gemaakt met een aantal simpele ingrediënten. Het is gemakkelijker dan je denkt.

Zelfgemaakte mayonaise
Recepten

Zelfgemaakte mayonaise

Mayonaise maken is veel makkelijker dan je denkt en zelfgemaakte mayonaise is heel erg lekker. Als je onderstaand recept volgt, lukt het altijd!

Wat eet Nederland aan vetten en vetzuren
Gezondheidsprofessionals

Wat eet Nederland aan vetten en vetzuren

Volgens het RIVM zijn we de afgelopen jaren iets beter gaan eten. Zo zijn Nederlanders meer fruit gaan eten en lijkt het ook met groente de goede kant op te gaan. Nederlanders eten ook minder vlees en drinken minder suikerhoudende dranken. Toch is er nog veel gezondheidswinst te behalen omdat de meeste Nederlanders zich nog niet aan de Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad en de adviezen van het Voedingscentrum houden.