Gezondheidsverschillen tussen koolzaadolie en olijfolie

Regelmatig wordt de vraag gesteld: welke oliën zijn het meest gezond? Nu hangt dit af van meerdere factoren, maar een recente meta-analyse onderzoekt welke oliesoort van twee veelgebruikte oliën - koolzaadolie of olijfolie - het meest effectief is in het verlagen van het serum bloedcholesterol bij volwassenen.

Zowel koolzaadolie als olijfolie worden wereldwijd veel geconsumeerd. Beide oliën zijn laag in verzadigd vet en rijk aan onverzadigde vetten. Het deel meervoudig onverzadigd vet, met name het essentiële vetzuur omega 3 alfa-linoleenzuur, is wel hoger in koolzaadolie dan olijfolie. Een recente meta-analyse onderzoekt het verschil tussen regelmatige consumptie van koolzaadolie versus olijfolie op het bloedcholesterolgehalte.

In deze meta-analyse zijn in totaal 13 interventiestudies opgenomen. Koolzaadolie bleek in vergelijking met olijfolie het LDL-cholesterol (−6.13 mg/dl, 95%CI: −9.79, −2.46, p = 0.001), totaal cholesterol (−8.92 mg/dl, 95% BI: −13,52, −4.33, P < 0.001) en de LDL-cholesterol/ HDL-cholesterol ratio (−0.30; 95% CI, −0.53, −0.06, p = 0.01) significant te verbeteren. Er werden geen significante verschillen gevonden op het HDL-cholesterol en het triglyceridengehalte.

De resultaten van deze review suggereren dat het gebruik van koolzaadolie in vergelijking met olijfolie gunstige effecten heeft op het bloedcholesterolprofiel, met name het LDL-cholesterol, totaal cholesterol en de LDL-cholesterol/ HDL-cholesterol ratio. Vervanging van olijfolie door koolzaadolie kan een goede hartgezondheid ondersteunen.

De volledig studie is hier te vinden.

Gezondheidsverschillen tussen koolzaadolie en olijfolie