Na 20 jaar Verantwoord Frituren is vloeibaar frituren inmiddels de norm
Toename vloeibaar
De belangrijkste reden voor de start in 2004 op initiatief van MVO in samenwerking met Koninklijke Horeca KHN, was het nemen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid om consumenten een gezondere keuze te bieden. Het advies van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum is om verzadigde vetzuren (in harde vetten) te vervangen door onverzadigde vetzuren (in vloeibare vetten of oliën). In vloeibare frituurvetten zitten in vergelijking met vaste frituurvetten veel gezonde onverzadigde vetten. Deze onverzadigde vetten verlagen het cholesterolgehalte. Een laag LDL-cholesterolgehalte vermindert het risico op hart- en vaatziekten. Daarom heeft de campagne samen met de cafetariaondernemers nadrukkelijk ingezet op het gebruik van vloeibare vetten en oliën en is dat in de afgelopen jaren gestegen naar 90%.
Verbetering vetzuursamenstelling
Producenten en afnemers van frituurvetten en -oliën hebben zich de afgelopen twintig jaar ook ingezet voor verbetering van de vetzuursamenstelling. Binnen de campagne is de norm voor vloeibare frituurvetten en -oliën steeds verder aangescherpt. Twintig jaar geleden was de norm voor de hoeveelheid onverzadigd vet in vloeibare frituurvetten minimaal 55%. Dat is via een stap met 65% gegaan naar nu 70%. Dus vloeibaar frituurvet met het Verantwoord Frituren-logo moet minimaal 70% onverzadigde vetzuren bevatten, wat gelijk staat aan de algemeen geaccepteerde voedingsclaim: ‘rijk in onverzadigd vet’.
20 jaar activiteiten De campagne Verantwoord Frituren draagt al jaren bij aan de diverse overheidsinitiatieven op het gebied van gezondheidspreventie, zoals de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV). De campagne Verantwoord Frituren doet mee aan het netwerk ‘Alles is Gezondheid’ van de overheid. De campagne communiceert via de website www.friturenindehoreca.nl en de socialmediakanalen Facebook en Instagram. | ![]() |