Na 20 jaar Verantwoord Frituren is vloeibaar frituren inmiddels de norm

Verantwoord Frituren viert dit jaar haar twintigjarig jubileum met een prachtig resultaat: het aandeel vloeibaar frituurvet in de horeca is in die 20 jaar gestegen van 51% naar 90%. Ook de vetzuursamenstelling is sterk verbeterd van zowel de vaste frituurvetten die nog op de markt zijn (10%), als de vloeibare frituurvetten. In 2004 startte MVO, de ketenorganisatie voor oliën en vetten met de campagne Verantwoord Frituren. Inmiddels zijn zo’n 3.000 cafetaria’s aangesloten bij de campagne en zijn bijna alle horecaondernemers overgestapt van vaste naar vloeibare frituurvetten (inclusief oliën).

Toename vloeibaar
De belangrijkste reden voor de start in 2004 op initiatief van MVO in samenwerking met Koninklijke Horeca KHN, was het nemen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid om consumenten een gezondere keuze te bieden. Het advies van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum is om verzadigde vetzuren (in harde vetten) te vervangen door onverzadigde vetzuren (in vloeibare vetten of oliën). In vloeibare frituurvetten zitten in vergelijking met vaste frituurvetten veel gezonde onverzadigde vetten. Deze onverzadigde vetten verlagen het cholesterolgehalte. Een laag LDL-cholesterolgehalte vermindert het risico op hart- en vaatziekten. Daarom heeft de campagne samen met de cafetariaondernemers nadrukkelijk ingezet op het gebruik van vloeibare vetten en oliën en is dat in de afgelopen jaren gestegen naar 90%.

Verbetering vetzuursamenstelling
Producenten en afnemers van frituurvetten en -oliën hebben zich de afgelopen twintig jaar ook ingezet voor verbetering van de vetzuursamenstelling. Binnen de campagne is de norm voor vloeibare frituurvetten en -oliën steeds verder aangescherpt. Twintig jaar geleden was de norm voor de hoeveelheid onverzadigd vet in vloeibare frituurvetten minimaal 55%. Dat is via een stap met 65% gegaan naar nu 70%. Dus vloeibaar frituurvet met het Verantwoord Frituren-logo moet minimaal 70% onverzadigde vetzuren bevatten, wat gelijk staat aan de algemeen geaccepteerde voedingsclaim: ‘rijk in onverzadigd vet’. 

20 jaar activiteiten
In de afgelopen twintig jaar zijn er veel activiteiten verricht om de campagne onder de aandacht van ondernemers en consumenten te brengen. In het begin is sterk ingezet op de kennisoverdracht met workshops, informatiemappen, een website, nieuwsbrieven en wervingsadvertenties. Dit bleek effectief voor het attenderen van fastfoodketens op het alternatief voor vast frituurvet. Een volgende stap was een consumentencampagne met onder meer het verstrekken van een gevelschildje en deursticker aan ondernemers ter vergroting van de zichtbaarheid van cafetaria’s waar verantwoord gefrituurd wordt. De laatste tien jaar zijn de uitingen meer gericht op de ondernemers om ze te helpen de campagne uit te dragen. Zo was er in dit jubileumjaar een leuke wedstrijd voor de ondernemers.

De campagne Verantwoord Frituren draagt al jaren bij aan de diverse overheidsinitiatieven op het gebied van gezondheidspreventie, zoals de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV). De campagne Verantwoord Frituren doet mee aan het netwerk ‘Alles is Gezondheid’ van de overheid. De campagne communiceert via de website www.friturenindehoreca.nl en de socialmediakanalen Facebook en Instagram.

 

Na 20 jaar Verantwoord Frituren is vloeibaar frituren inmiddels de norm